maanantai 29. elokuuta 2011

Hyvä luo hyvää



Nyt on niin ihmeellisen hienosti asiat, että voin vain kummastella tätä elämää. Minulla ei ole työtä. Siis varsinaisessa rahastusmielessä. Ja olen siitä niin kiitollinen! Aivan yhtäkkisesti elämä järjesti minulle mahdollisuuden keskittyä soittamiseen, sillai ihan kunnolla! Jännää, suorastaan kutkuttavaa! En malta odottaa, että kausi oikeasti alkaa. Aivan kuin olisi tapaaminen vanhan ystävän kanssa, jota ei ole nähnyt vuosiin. (Ja minä kun jo luulin, että olen myymässä bassoni pois... elämä tietää...)


Aurelia on saanut hoitopaikan supermahtavan Kati-Tätin helmoissa. Kävimme jo tutustumiskäynnillä. Hauskaa, sillä tiesin jo etukäteen, että kaikki menisi hyvin. Ja tietysti menikin. Aurelia ei ollut moksiskaan kun tulin hakemaan häntä. Lähinnä harmitteli, että leikit oli lopetettava.


Puhelimeeni tuli kuvaviesti Kati-Tätiltä.


Elämä tosiaan hemmottelee. Muistin sen taas tänään. Olen saanut niin mahtavia ystäviä! Soitin naapurikotiäitikaverilleni, että lähtisivätkö he kanssamme puistoon. Juu, sopii. Eikun menoksi. Mutta alkoikin sataa. No, ei hätiä, meidät kutsuttiin sisälle kylään ja pöytä laitettiin koreaksi: vastapoimittuja, paistettuja metsäsieniä, juuri savustuspöntöstä nostettua lohta, juustoja vaikka minkä sorttisia ja vielä viiniäkin olisi tarjottu (josta kieltäydyin kohteliaasti, imetys on hyvä tekosyy ;) Ihan täydellistä! Kiitos, kiitos, kiitos! :)

Daniel Goleman muistuttaa osuvasti todellisuuden olemuksesta kirjassaan Sosiaalinen äly: Jos laitamme jakoviivan yläpuolelle päivän aikana toteutuneet hyvät asiat ja alapuolelle toteutuneet pahat asiat, suhdeluku on aina positiivinen!

Tähän voi vielä lisätä ajatuksen, että hyvä ja paha ovat suhteellisia käsitteitä. Tiedäthän ilmiön, kun asia äkkiseltään vaikuttaa tosi pahalta, ja myöhemmin osoittautuukin mielettömäksi onnenpotkuksi. Mutta tärkein opetus mielestäni tuossa Golemanin harjoituksessa on: huomioi hyvät asiat ja kiitä elämää niistä! Olen jo tähän mennessä tätä blogiprojektia itse täysin vakuuttunut siitä, että hyvän korostaminen todellakin lisää elämänlaatua ja onnen kokemista! :) Ei maksa mitään ja antaa valtavasti!!

Minulla on onni ja etuoikeus olla pienen Personal Trainerin ohjauksessa näiden hyvien asioiden muistamisessa. Tämä ekspertti muistaa vain kivat asiat. Toki harmillisiakin asioita tulee aina vastaan, mutta kun niistä on päästy yli, ne unohtuu. Hyviä asioita sen sijaan muistellaan vielä pitkään tapahtuneiden jälkeenkin. Ja tietysti nautitaan niistä jo itse tapahtumahetkellä. Olen pian oppinut itsekin tämän! Elämä on hienoa! <3



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti